دولت افغانستان در کابل، پایتخت تسهیلات فراگیری مضامین علمی را از طریق سیستمهای دیجیتال برای شاگردان فراهم کرده است
دولت افغانستان و یک شرکت خصوصی، نرمافزاری را وارد سیستمهای درسی شماری از مدارس در کابل کردهاند که به کمک آن مضامین علمی به گونه دیجیتال آموزش داده میشود.
هزینه این برنامه حدود ۱۷ میلیون دلار اعلام شده که دولت افغانستان آن را میپردازد. اجرا کنندههای این برنامه از آن به عنوان انقلاب آموزش و پرورش در افغانستان یاد کردهاند. چشمها با کنجکاوی به صفحه نمایش دوخته شدهاند. صفحهای که به دانش آموزان در یک صنف درسی در کابل نشان میدهد که در بدن انسان چه اتفاقهایی میافتد. این آموزش به کمک نرم افزاری انجام میشود که وارد سیستمهای درسی در این مدرسه شده است و به کمک این نرم افزار دانش آموزان مضامین درسی را به گونه دیجیتال و عملی فرا میگیرند.
برای سیدآمر مخلص که از مناطق مرزی ولایت پکتیکا در شرق افغانستان به کابل آمده، آموزش از طریق سیستمهای پیشرفته و دیجیتالی مفید و جالب است
دانش آموزان در این کلاس مربوط به وزارت اقوام و قبایل افغانستان، از ناامنترین نقاط افغانستان به کابل آمدهاند، از مناطقی که یا دست طالبان است یا جنگ سبب مسدود شدن مدارس این مناطق شده است. دولت افغانستان اکنون در کابل پایتخت تسهیلات فراگیری مضامین علمی را از طریق سیستمهای دیجیتال برایشان فراهم کرده است.
سید آمر مخلص، از یکی از مناطق مرزی ولایت پکتیکا در شرق افغانستان به کابل آمده و میگوید آموزش از طریق سیستمهای پیشرفته و دیجیتالی برایش مفید و جالب است.
او می افزاید:" من از مناطق مرزی و دور افتاده پکتیکا به کابل آمدهام، وضعیت آموزش و پرورش آنجا خوب نیست، حالا در اینجا مضامین ساینسی (علوم) را با استفاده از سیستمهای پیشرفته دیجیتالی میخوانیم و درس های ما عملیاست. این به من کمک میکند در امتحان ورودی دانشگاه نتایج بهتری به دست آورم."
این نرم افزار را یک شرکت خصوصی افغانستان از هند خریداری کرده، هزینه اجرای این برنامه را دولت افغانستان میپردازد. محمد ایمل مرجان، معاون وزارت مخابرات افغانستان میگوید که قرار است تا دو ماه دیگر دهها مدرسه دیگر نیز با سیستمهای دیجیتالی مجهز شوند.
به گفته او:"امسال وزارت معارف (آموزش و پرورش) فهرست صد مکتب (مدرسه) دیگر را در خارج از کابل به ما فرستاده تا با این سیستم مجهز شوند، بخش اولش که ما باید لابراتوار دیجیتالی نصب کنیم که این کار در حال تمام شدن است، باید تا دوماه آینده تکمیل شود."
مضامین درسی در این سیستمهای دیجتالی برای دانش آموزان به زبانهای محلی فارسی و پشتو در استدیویی در کابل صدا گذاری شدهاست. به گفته اجرا کنندگان ماه ها وقت گرفته تا همه مضامین علوم صداگذاری شود.
سعید رضا مقصودی، مدیر پروژه فنآوری معلوماتی برای سیستم های آموزش و پرورش میگوید این سیستم ویژگیهای زیادی دارد که سبب دلگرمی دانش آموزان به مضامین درسی میشود."
هنوز در مناطق زیادی از افغانستان مدارس مواد درسی کافی و ساختمان ندارند
او درباره ویژگی این سیستم میگوید که این سیستم به زبان نسل امروز صحبت میکند، به زبان فن آوری بازی و گیم و این سبب میشود که دانش آموزن به درس علاقمند شوند.
مقامات دولت افغانستان میگویند انتظار دارند تا پنج سال دیگر همه مدارس افغانستان شامل این برنامه شود، اجرای این برنامه در سراسر افغانستان با مشکلات نیز همراه خواهد بود. زیرا یکی از مهمترین بخشهای آن وابسته بودن اجراء آن به برق و اینترنت در مدارس است.
هنوز در مناطق زیادی از افغانستان مدارس این کشور مواد درسی کافی و ساختمان ندارند و دانش آموزان در فضای باز درس میخوانند.
با توجه به تمام تلاشها، سرمایهگذاری در زمینه آموزش و پرورش با توجه به نیاز این کشور تاکنون بسیار ناچیز بوده و نسبت به تمامی کشورهای منطقه، کمترین است. میزان سرمایه گذاری سالانه برای هر دانش آموز در افغانستان به ۶۰ دلار میرسد در حالیکه در پاکستان این میزان به ۲۵۰ دلار و در ایران به ۶۰۰ دلار میرسد.
از ۱۵ هزار و ۱۶۰ مدرسه که تا سال ۲۰۱۲ ایجاد شده، در حدود ۴۰ درصد این مدارس فاقد ساختمان هستند و قرار است که تا سال ۲۰۲۰ نیز ۲۰ هزار مدرسه دیگر ایجاد شود که ۴۰ درصد از این مدارس نیز فاقد ساختمان خواهند بود.
علاوه بر ساختار فیزیکی مدارس، نبود معلمهای آموزش دیده و کمبود معلم در مناطق روستایی بخصوص معلمین زن یکی از چالشهای عمده خواهد بود، زیرا خانوادهها جرئت نخواهند کرد که در نبود معلم زن دخترانشان را در سنین بالاتر به مدارس بفرستند.
منبع: بی بی سی