17

«مسعود نصر آزادانی» معاون ساخت و توسعه راه آهن ایران با بیان اینکه در حال حاضر 10 هزار کیلومتر خط‌ آهن در ایران در حال بهره‌برداری است، گفت: امسال ساخت قطعه پایانی راه آهن ایران به افغانستان هم به اتمام می‌رسد.معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ایران افزود: با توجه به گستردگی ایران و پراکندگی قطب‌های ترافیکی و موقعیت استراتژیکی این کشور در ترانزیت باید سهم راه‌‌آهن در جابه‌جایی‌ها بیش از 50 درصد باشد. ایلنا در این‌باره نوشت: وی با بیان اینکه فاصله متوسط مبداء تا مقصد در حمل بار در ایران متوسط 600 کیلومتر است، گفت: طبق قاعده باید بارهایی که در مسیری بیشتر از 500 کیلومتر جابه‌جا می‌شوند، با راه‌آهن حمل شوند در حالی که امروز سهم حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی بار 90 درصد است.

تکمیل قطعه پایانی اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان در سال جاری

نصر آزادانی افزود: در حال حاضر راه‌آهن بافق-مشهد و اتصال آن به خاف و هرات افغانستان 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در حال بهره‌برداری است و 74 کیلومتر باقیمانده آن در حال تکمیل روسازی است که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ایران بیان کرد: این پروژه مشکل تأمین منابع مالی داشت و اگر چنین مشکلی وجود نداشت در سال 94 به بهره‌برداری کامل می‌رسید.

نصر آزادانی گفت: اتصال کریدورهای ترانزیتی به کشورهای همسایه اولویت اصلی این معاونت است تا علاوه بر منافع اقتصادی، منافع ملی قابل توجهی برای کشور داشته باشد. در این راستا کریدور ترانزیتی به افغانستان را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از بارهای کشور افغانستان به آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان می‌رود و تلاش می‌کنیم این کشور را از طریق ریل و خط آهن داخل کشور به آب‌های آزاد متصل کنیم، مسیری که بخش قابل توجهی از آن در سال جاری به افتتاح می‌رسد.

منبع:خبرگزاری فارس

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

کلیه حقوق متعلق است به رسانه افغانستان ما
دیزاین شده در سما