به گزارش سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی: به اطلاع اتباع کشور عراق و افغانستان دارنده کارتهای آمایش 8 و9 می رساند

ثبت نام برای تعویض و تجدید کارتهای آمایش از تاریخ 1/2/94 همزمان در استانهای کشورشروع خواهد و تا تاریخ 12/2/94 ادامه خواهد داشت.

کارت مرحله دهم آمایش اتباع افغانستانی در دفاتر کفالت 14 استان غیر ممنوعه( اصفهان تهران قم مرکزی کرمان فارس بوشهر سمنان گلستان البرز خراسان جنوبی خراسان رضوی قزوین یزد ) توزیع خواهد شد لذا اتباع افغانستانی دارنده کارت آمایش صرفا به این دفاتر در سطح استان محل سکونت خود جهت تحویل کارت و سایر اموراداری مربوطه مراجعه  نمایند و از مراجعه به سایر مراکز اداری خودداری نمایند.

در دو استان تهران و خراسان رضوی اتباع افغانستانی که در آمایش مرحله نهم برای تشکیل پرونده و تحویل کارت به دفاتر کفالت مراجعه ای نداشته اند می توانند ضمن مراجعه به یکی از دفاتر کفالت این دو استان اقدام به ثبت نام اولیه و اخذ نوبت و تعیین دفتر مورد نظر برای تحویل کارت بنماید.

اتباع عراقی و ساکنین استانهای دیگر (بجز 14 استان مذکور) کما فی السابق بایستی به ادارات کل اتباع استانداریهای محل سکونت مراجعه و اقدام به تحویل کارت قدیم و در یافت کارت آمایش مرحله دهم بنمایند.

مراجعه تدریجی به دفاتر کفالت و اخذ نوبت با توجه به فرصت تعیین شده توصیه  می شود لذا عدم مراجعه برای دریافت کارت در موعد مقرر به منزله غیبت یا خروج از کشور تلقی و مسئولیت قصور متوجه فرد مقصر می باشد زیرا که این مدت قابل تمدید نمی باشدو با غایبین طبق ضوابط و مقررات قانونی برخورد خواهد شد.

ضمنا در این مرحله کارت کار همزمان با کارت آمایش در دفاتر کفالت توزیع خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

"ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم وآنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم * همچنین حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم و به فرعون (ها) و هامان (ها) و لشکریان آنها آنچه را که از آن (قدرت یافتن مستضعفان) میترسیدند را به آنها نشان دهیم."   آیات پنجم و ششم سوره مبارکه قصص اراده قطعی پروردگار بر یاری پیامبران الهی و مومنان استوار است، مادامیکه مومنان در راستای اهداف انبیا الهی قیام کنند برای از بین بردن سیطره باطل و در این راه استقامت ورزند قطعا خداوند متعال امداد ها و کمک و فتح و پیروزی را نصیب مومنان خداجوی عدالت طلب مینماید.

زمانیکه هجمه به اعتقادات و مبانی دینی مسلمانان به اوج رسیده بود و جهان به دو قطبی شیطانی و استکباری کمونیستی،امپریالیستی تقسیم شده بود با اراده الهی مسلمانان قیام کرده و گفتمان جدید نه شرقی و نه غربی را در جهان فریاد زدند و در اثر استقامت ، انقلاب اسلامی که از قم و برگرفته از مبانی ناب اعتقادی اسلامی بود پیروز شد اما این نه پایان کار بلکه شروع یک مرحله تازه از افقی جدید برای جهانیان بودو هنوز تا رسیدن به آرمانهای والای قیام مردمی راه زیادی باقی بود که البته اگر خداوند اراده کند راه های صعب و دشوار و طولانی تبدیل به مسیری آسان و هموار و کوتاه میگردد.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بارقه امید و خود باوری را در بین سایر ملتهای جهان بوجود آورد و در این بین اولین ملتی که لبیک به این قیام الهی و بدون مرز گفتند ملت مسلمان افغانستان بود و تنها پس از 32 روز یک حرکت عظیم در شهر هرات رقم خورد که خود آغازی بود بر یک تحول عظیم و شروعی بر پایان گفتمان شیطانی کمونیسم و بلوک شرق در جغرافیای دو قطبی جهان آن روز انقلاب اسلامی نه محدود به یک منطقه جغرافیاست و نه محدود به یک نژاد و قوم قبیله خاص ، انقلاب اسلامی از زمان پیامبر اعظم آغاز گشت و پس از رحلت جانگداز ایشان مدتها دچار چالش و انحراف گردید، این قیامی است که به سرنوشت آحاد جامعه بشری مرتبط است و هر کس خود را مسلمان میداند نسبت به ان تکلیف و نقش موثر دارد البته به میزان وسع این حرکت عظیم الهی که برخواسته از ایمان  مومنان است همان اراده الهی ، مبنی بر حکومت جهانی ولی خدا را دنبال میکند که در سایه آن دیگر اثری از کفر و شرک و پرستش شیطان نخواهد بود و جهان دوران طلایی و بهاری خود را از این جهت که فصل جدیدی از زندگی انسان آغاز میگردد به خود خواهد دید.

بی شک خداوند انسان را برای همین هدف یعنی رشد و تکامل مادی و معنوی خلق کرد و این زیستن در بهشت زمینی موعود که در پرتو اجرای عدالت تحقق میابد قطعا موجب تکامل و رشد و زمینه ای برای بازگشت به وطن اصلی انسانها که همان بهشت آخرتی است خواهد بود.

جوانان امروز باید بدانند که در چه مقطعی از تاریخ قرار دارند و میراث دار چه حرکت بزرگ و خداجویانه ای هستند و باید بدانند که چه مسیری را قرار است طی کنند و ادامه دهند، مسیری که قطعا شیاطین تمام تلاش خود را برای به انحراف کشاندن و به فراموشی سپردن آن انجام خواهند داد و میدهند.

ما امروز در شرایط حساس و خطیری از تاریخ بشر قرار داریم، در آستانه یک تحول و نظم نوین جهانی که اگر در مسیر ارزشهای الهی و مجاهدتهای مخلصانه پیشینیان به پیش رود آینده ای نورانی رقم خواهد خورد ولی اگر غفلت بورزیم خدایی ناکرده شیاطین برای سالها و دهه ها باز هم مسلط بر احوال و مدیریت جهان آینده ما میگردد.

یادمان باشد فردای روشن لازمه اش بیداری امروز ماست و از نشانه های بهار، بیداری از خواب طولانی زمستانی است.

ما امروز به وضوح نشانه های بیداری و تحول خواهی و معنویت طلبی  و البته اوج تلاش استکبار برای ستیزه با جریان حق را هم میبینیم.

در این بین و در بحبوحه تحولات حساس آخرالزمان جوانان مومن افغانستانی به تصریح آگاهان  و کارشناسان اسلامی نقش ویژه و مهمی را ایفا میکنند

چه دیروز که با قیامشان و ایستادگی شان در برابر ارتش سرخ کمونیست آنرا با دست خالی  و البته با قلبی مملو از یاد خدا و ایمان به وعده های الهی به زباله دان تاریخ فرستادند.

چه آنزمان که در جبهه های نبرد حق علیه باطل و دفاع مقدس از آرمانهای اسلامی حدود سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند و چه امروز که در میدان مبارزه با عوامل ساختگی استکبار که بانام اسلام و قرآن به جنگ اسلام ناب آمده اند جوانان مومن افغانستانی در دفاع از حریم اهل بیت باز هم شجاعانه در حال ایثارگری هستند و از قافله عقب نمانده اند. 

اینها همه نشانگر نقش فعال و ویژه افغانستان و جوانان مومن اش در یاری و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است.

وما امیدوارانه چشم به فردای روشن وعده داده شده توسط پروردگار جهانیان داریم که فرمود:

"خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند وعده میدهد که قطعا انان را حکمران روی زمین خواهد کر، همانگونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین بخشید و دین وآیینی را که برای آنان پسندیده پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل میکند،آنچنان که تنها خداوند یکتا را میپرستند و چیزی را شریک او نخواهند ساخت و کسانیکه پس از آن کافر شوند پس آنها از فاسقانند."

 

آیه 55 سوره مبارکه نور

امید است در آستانه بهار طبیعت به استقبال آن بهار حقیقی موعود خود را برسانیم.

همو که اینچنین سلامش میکنیم: 

"السلام علیک یا ربیع الانام و نضره الایام"

سلام بر تو ای بهار انسانها و سر سبزی و خرمی دورانها

به شوق وصال دورانش تا بهار بخوانیم:

یا مقلب القلوب والابصار 

یا مدبر الیل و النهار

یا محول الحول و الحوال

حول حالنا الی احسن الحال

((اللهم عجل لولیک الفرج))

 

 

به نقل از خبرگزاری فارس، «احمد محمدی فر» در نشست خبری که در خصوص اجرای طر‌ح آمایش پناهندگان برگزار شد، اظهار داشت: در کشور یک میلیون و 500 هزار پناهنده افغانستانی مجاز و 500 هزار نفر نیز پناهنده از سایر کشورها داریم. 

وی ادامه داد: 36 هزار نفر دانش‌آموز پناهنده افغانستانی در مدارس ایران در حال تحصیل هستند که از تمامی خدمات مانند ایرانیان استفاده می‌کنند و در بعضی از موارد نیز پیش از ایرانیان خدمات می‌گیرند.

 محمدی‌فر افزود: 12 هزار نفر دانشجوی پناهنده ایرانی در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند و تاکنون 17 هزار نفر از اتباع افغانستانی از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شدند.

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفت: در حوزه‌‌های علمیه و دینی نیز 12 هزار نفر طلاب اتباع تحت پوشش جامة المصطفی در حال تحصیل و کسب علوم دینی هستند.

محمدی‌فر به اشتغال پناهندگان افغانستانی در کشور اشاره کرد و گفت: 360 هزار کارت اشتغال برای پناهندگان با مجوز وزارت کار صادر شده است که با این کارت‌ها اجازه کار در کشور را دارند.

 

اقامت مهاجرین افغانستانی در 29 اردوگاه، 24 مهمانشهر و 13 استان

وی با اشاره به اینکه از سال 1390 تاکنون تعداد قابل توجهی از اتباع افغانستانی غیرمجاز را دستگیر و از کشور خارج کرده‌ایم، گفت: مهاجرین افغانستانی را در 29 اردوگاه و 24 مهمان‌شهر در 13 استان کشور تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌ایم.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور درباره وضعیت معیشتی پناهندگان افغانستانی در کشور اظهار داشت: وجود 220 هزار نفر از این پناهندگان به عنوان اقشار اسیب‌پذیر شناسایی شده‌‌اند.

وی درباره حضور غیرقانونی اتباع به داخل کشور نیز اظهار داشت: بحث قانونمند سازی حضور اتباع در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران از سال 1389 با عنوان طرح ساماندهی اتباع آغاز شده است و تاکنون نیز 270 هزار کارت آمایش که نشان دهنده حضور قانونی اتباع در قالب 50 هزار خانوار صادر شده است و 47 هزار خانواده نیز در قالب داشتن گذرنامه و روادید وارد کشور شدند.

 

13 اردیبهشت آغاز مرحله دهم کارت‌های آمایش

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور افزود: از 13 اردیبهشت سال جاری مرحله دهم کارت‌های آمایش برای پناهندگان آغاز می‌شود و این کارتها در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که به صورت مجاز در کشور وجود دارند.

 وی درباره برخورد قانونی با اتباع غیرمجاز در کشور نیز اظهار داشت: با کمک دستگاه‌های ذیربط با اتباع غیرمجاز در داخل کشور برخورد می‌شود و صاحبان حرف و مشاغل نیز که از اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند به عنوان تخلف شناخته شده و براساس قانون با آنها برخورد می‌شود.

 وی ادامه داد: از صاحبان مشاغل درخواست می‌شود که قبل از اینکه با بکارگیری از اتباع غیرمجاز مورد برخورد قانونی قرار بگیرند و دچار آسیب و ضرر شوند از ادامه فعالیت با این افراد خودداری کنند. 

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته 300 هزار نفر از افرادی که به صورت غیر مجاز در کشور حضور داشتند توسط نیروی انتظامی دستگیر و از کشور خارج شدند. 

 

اتباع افغانستانی تنها در 14 استان ایران مجاز به تردد هستند.

 محمدی‌فر درباره استان‌های ممنوعه برای حضور پناهندگان افغانستانی افزود: از پناهندگان افغانستانی که به صورت قانونمند در کشور حضور دارند تنها می‌توانند در 14 استان کشور تردد داشته باشند و اتباع غیرمجاز نیز نمی‌توانند در هیچ نقطه‌ای از کشور حضور و فعالیتی داشته باشند.

 

یک میلیون اتباع غیر مجاز افغانستانی در ایران

 وی درباره اتباع افغانستانی غیرمجاز در کشور اظهار داشت: حدود 1 میلیون نفر از اتباع افغانستانی به صورت غیر مجاز در کشور حضور دارند که تا کنون توانسته‌ایم 450 هزار نفر از آنها را دستگیر و از کشور خارج کنیم. 

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر تسهیلاتی که در اختیار دانش‌آموزان پناهنده  قرار می‌گیرد گفت: براساس اعلام وزارت آموزش‌ و پرورش هزینه یک دانش‌آموز در طول سال تحصیلی یک میلیون و 800 هزار تومان است که دانش‌آموزان پناهنده همسان با دانش‌آموزان ایرانی از این خدمات بهره می‌گیرند.

 

ثبت 1160 فقره ازدواج اتباع افغانستانی با زنان ایرانی در سال 93 

وی درباره ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی اظهار داشت: فرایند قانونی تعریف شده‌ای برای ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی فراهم شده است و ادارات کل اتباع و مهاجران خارجی استانداری‌ها مسئول تعیین صلاحیت اخلاقی تبعه خارجی برای داشتن یک خانواده و ازدواج با زن ایرانی است.

 وی گفت در سال گذشته 1160 فقره ازدواج اتباع خارجی با زن ایرانی در داخل کشور به صورت رسمی ثبت شده است و حدود 773 فقره ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در خارج از کشور به ثبت رسیده است. 

وی تصریح کرد: اتباع خارجی اگر با زن ایرانی ازدواج کنند تابعیت ایرانی می‌گیرند و قطعاً این ازدواج موجب ایجاد تابعیت برای مرد خارجی نخواهد شد و دریافت تابعیت در یک فرآیند طولانی و قانونمند انجام می‌‌شد.

محمدی‌فر ادامه داد: حتی اگر حاصل این ازدواج فرزندی نیز باشد آن فرزند تا سن 18 سالگی و رسیدن به سن بلوغ نمی‌تواند تابعیت ایرانی دریافت کند.

وی درباره ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی که به ثبت نمی‌رسد، نیز اظهار داشت: این ازدواج‌ها به صورت شرعی ممکن است انجام شود ولی قانونی نیست و این موضوع مشکلات جدی را ایجاد کرده و باعث سرگردانی در خانواده‌های ایرانی شده است و از سوی دیگر نیز با ثبت نام فرزندان خود در مدارس دچار مشکل می‌شوند لذا از ازدواج‌های خارج از یک فرآیند قانونی پرهیز کنند چرا که تبعات وحشتناکی را خواهد داشت. 

وی درباره بیمه اتباع خارجی اظهار داشت: بیمه اتباع خارجی مجاز موضوعی است که در حال هماهنگی تفاهم‌نامه آن با وزرات بهداشت هستیم  که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند و بیمه حوادث نیز یکی از ملزومات اشتغال است که پناهندگان مجاز دارای بیمه حوادث نیز هستند.

محمد‌ی‌فر در پایان اظهار داشت: از سال 89 تا پایان سال 93 غریب به 3 میلیون نفر غیرمجاز دستگیر و از کشور ترد شدند.

به بهانه نقش ایران در مبارزه علیه داعش

عبدالشهید ثاقب/برگرفته از خبرگزاری جمهور

 


          عراق و ایران دو کشور همسایه اند. سال‌ها پیش وقتی عراق توان و قدرتی داشت و از حمایت کشورهای غربی بهره‌مند بود، به ایران لشکر کشید و جنگی را به راه انداخت که هشت سال به درازا کشید. اما وقتی صفحة تاریخ عوض شد و بخش‌هایی از سرزمین عراق به چنگ هیولای داعش افتاد، ایران به کمکش شتافت و برای آزادسازی مناطق تحت سیطرة داعش اقدام کرد. همین اکنون منطقة تکریت، زادگاه صدام حسین، دشمن سوگندخوردة ملت ایران، که در اشغال داعش قرار دارد، به کمک ایرانی‌ها در محاصرة ارتش آن کشور قرار دارد و به زودی آزاد خواهد شد.
      همسایگی چیست؟ آیا رفتار عراق با ایران در دورة جنگ تحمیلی را می‌توان الگوی حسن روابط همسایگی خواند یا کمک‌های ایران برای آزادسازی مناطق تحت سیطرة داعش را؟ دنیا باید از کدام الگو پیروی کند؟ کدام‌یکی از این دوکشور توانسته‌است رشد اخلاقی و مدنی خود را به نمایش بگذارد؟ وقتی در خاورمیانه جنگ‌های فرقه‌یی اوج می‌گیرد، کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و قطر و گروه‌های وابسته به آن‌ها خود را مدافع اهل تسنن خوانده و جمهوری اسلامی ایران را عامل سرکوب سنی‌ها قلمداد می‌کنند.
      یادم می‌آید باری یوسف قرضاوی، رییس اتحادیه علمای جهان اسلام، در مناظره‌ای که با هاشمی رفسنجانی، از مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران، در تلویزیون الجزیره داشت و متن مکتوب آن توسط جمعیت اصلاح چاپ و به شکل گسترده در دانشگاه‌های افغانستان نیز توزیع گردید، بارها ایران را به مداخله در امور داخلی عراق متهم کرده و نقش آن کشور را در جهان اسلام تفرقه‌افگنانه خواند. حالا کسی هست که از این عالم بزرگ و مسئولان جمعیت اصلاح در افغانستان بپرسد: دوست عراق کیست؟! قطر و پاکستان و ترکیه و عربستان؛ و یا ایران؟ آیا کسی است که بپرسد چرا در برابر جنایاتی که در عراق انجام می‌یابد سکوت کرده‌اید؟
نمی‌خواهم پاسخ این پرسش‌ها را از زبان کسانی بشنوم که ذهن شان با تئوری توطئه عادت کرده و گرفتار ذهنیت توهم‌زده و پارانویایی هستند. توهم‌زدگی و اعتقاد به تیوری توطئه، متأسفانه با سرشت گروه‌های افراطی عجین گردیده و آن‌ها پشت سر هر اقدامی، ولو نیک، از رد پای یک دسیسه سخن می‌گویند. می‌خواهم پاسخ این پرسش را از زبان عیسی بشنوم. می‌خواهم آن پیامبر اولو‌العزم به کمک مان بشتابد و معنای حسن همسایگی را برای مان تفهیم کند. می‌خواهم از زبان او بشنوم که ایران، همسایة خوبی برای عراق بوده یا عراق برای ایران؟ می‌خواهم او داوری کند که ترکیه و سعودی و قطر دوست مردمان اهل سنت عراق هستند یا ایران؟

همسایه
      کسانی که انجیل را مرور کرده باشند، حتماً داستان "سامری نیکو" را خوانده‌اند. در انجیل آمده است: «روزی یکی از معلمان شریعت از راه امتحان از عیسی پرسید: "ای استاد! چه باید بکنم که وارث حیات بشوم؟" عیسی به او فرمود: "در تورات چه نوشته شده؟ آن را چطور تفسیر می‌کنی؟" او جواب داد: "با تمام دل و جان و تمام قدرت و تمام ذهن، خدای خود را دوست بدار و با همسایه‌ات محبت نما". عیسی فرمود: "درست جواب دادی. همین کار را بکن که حیات خواهی داشت". اما برای آن‌که نشان دهد آدم بی‌غرضی است به عیسی گفت: "همسایة من کیست؟" عیسی چنین پاسخ داد: "مردی که از اورشلیم به اریحا می‌رفت، به دست راهزنان افتاد. راهزنان او را لخت کردند و کتک زدند و به حال نیم‌مرده انداختند و رفتند. اتفاقاً کاهنی از همان راه می‌گذشت، اما وقتی او را دید از طرف دیگر جاده رد شد. هم‌چنین یک لاوی به محل رسید وقتی او را دید از طرف دیگر عبور کرد. پس از آن یک مسافر سامری به او رسید و وقتی او را دید دلش به حال او سوخت. نزد او رفت، زخم‌هایش را شست و بر آن‌ها روغن مالید و بست. بعد او را برداشته سوار چهارپای خود کرد و کاروان‌سرای برد و در آن‌جا از او پرستاری کرد. روز بعد دو سکه نقره در آورد و به صاحب کاروان‌سرا داد و گفت از او مواظبت کن و اگر بیش‌تر از این خرج کردی وقتی برگردم به تو می‌دهم. به عقیده تو کدام‌یک از این سه نفر همسایة مردی است که به دست دزدان افتاده بود؟" جواب داد: "آن کسی که به او ترحم کرد". عیسی فرمود: برو مثل او رفتار کن".

اعتراف تلخ
      برخی از کشورهای جهان اسلام دچار بحران اخلاقی هستند. آن‌ها به جای آن‌که به کمک همسایگان آسیب‌دیده خود بشتابند و دست معاونت به سوی مسلمانان دراز کنند، آتش فتنه را در کشور همسایه شعله‌ور ساخته و از تروریسم و افراط‌گرایی حمایت می‌کنند. حمایت عربستان سعودی و ترکیه و قطر از داعش، و حمایت پاکستان از طالبان، گواه خوبی بر این انحطاط اخلاقی است. آن‌ها یاد گرفته‌اند از هر چیزی استفادة ابزاری کرده و از هر ابزاری برای تبلیغات رسانه‌یی علیه ایران استفاده کنند. کشور ترکیه سریال "وادی گرگ‌ها" ساخته و در آن خود را مدافع اهل تسنن و ایران را عامل سرکوب گروه‌های سنی در سوریه معرفی می‌کند. از آن‌جایی که مخاطب تبلیغات رسانه‌یی اکثراً احساسات مردم است نه خردشان، شاید برخی‌ها فریب آن‌ها را بخورند و جمهوری اسلامی ایران را عامل تفرقه بپندارند. اما سیاست حیاتی، همان است که جمهوری اسلامی در پیش گرفته است. مردم دیر یا زود به نقش خیرخواهانة جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام پی خواهند برد و با سردمداران رژیم‌های استبدادی شان تصفیة حساب خواهند کرد.

مقدمه

جشنوارة ادبی نوروز اولین برنامه وسیع ادبی شورای فرهنگی افغانستانیهای مقیم ایران بود. با توجه به فعالیتهای گستردة اهل قلم مهاجر در ایران در این سه دهه و به میدان آمدن نسلهای پیاپی از شاعران و نویسندگان مهاجر، به نظر میرسید که برگزاری برنامه های ادبی برای پوشش دادن این فعالیتها، ضرورت دارد. متأسفانه در این چند دهه برنامه های ادبی مهاجران افغانستان غالباً به جلسه های هفتگی نقد و بررسی شعر و داستان و مختصر فعالیتهای مطبوعاتی منحصر شده و موقعیتهای وسیعتری برای ارائة این آثار به جامعة مهاجر وجود نداشته است. بسیاری از شاعران و نویسندگان مهاجر، فقط در برنامههای ادبی کشور میزبان مجال درخشیدن داشتهاند و جامعة مهاجر از این برنامه ها بیبهره یا کم بهره بوده است.

این خالیگاه در مشهد بیشتر احساس میشد. مشهد یکی از کانونهای حضور مهاجران افغانستان است و محافل شعر و داستان نویسی در این شهر همواره برقرار و زاینده بوده است. ولی قریب به دو دهه است که این شهر مهاجرپذیر، حتی یک همایش وسیع از شاعران مهاجر سراسر ایران به خود ندیده است. علت این قضیه هم پراکندگی نیروهای ادبی و کمبود امکانات بوده است.

خوشبختانه با تشکیل شورای فرهنگی افغانستانیهای مقیم ایران و نیز تشکیل واحد هنر و ادبیات در این شورا، زمینة عملی برگزاری جشنوارهای وسیع در میان مهاجران افغانستان فراهم شد و «جشنوارة ادبی نوروز» حاصل این وضعیت است.

 

فراخوان و داوری آثار

این جشنواره به صورت رقابتی برگزار شد و دایرة شرکت کنندگان آن هم در میان همه افغانستانیهای مقیم ایران از شهرهای مختلف بود. با توجه به این که افغانستانیهای مقیم ایران، دو مسئلة مهم داشته اند، یکی مهاجرت و غربت و یکی ارتباط نیکو با جامعة میزبان ایرانی، به نظر رسید که موضوعات این جشنواره میتواند «مهاجرت» و «فرهنگ مشترک» باشد. قالب آثار هم «شعر» و «داستان کوتاه» در نظر گرفته شد.

در بهمن ماه 3931 فراخوان جشنواره از طریق رسانه های مجازی در اختیار شاعران و نویسندگان مهاجر قرار گرفت، ضمن این که با پیامک و تلفن هم اطلاع رسانی شد.

در طول مدتی که برای ارسال آثار تعیین شده بود، قریب به 50 شاعر و 25 داستاننویس از سراسر ایران در آن شرکت کردند و در پایان مهلت، این آثار به داوران سپرده شد.

داوران جشنواره از شاعران و نویسندگان برتر مهاجر بودند، به این شرح:

داوران بخش شعر: سید نادر احمدی، محسن سعیدی و زهرا حسینزاده

داوران بخش داستان: سیدحسین فاطمی موسوی، علی پیام و حسین حیدربیگی.

 

مراسم اختتامیة جشنواره

آیین اختتامیه جشنواره ادبی نوروز، در آستانة سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در روز پنجشنبه 20 فروردین 1394 برگزار شد. محل برگزاری جلسة اختتامیه، فرهنگسرای انقلاب انتخاب شده بود که از نظر دسترسی برای عموم جامعة مهاجر مقیم مشهد، مناسب بود.

برای این مراسم، علاوه بر برندگان جشنواره، جمعی از شاعران و نویسندگان و فعالان ادبی و مطبوعاتی مهاجر از خارج از مشهد هم دعوت شده بودند، از جمله

دکتر صادق دهقان، مسئول خانة ادبیات افغانستان؛ محمدابراهیم شریعتی، مدیر انتشارات عرفان؛ دکتر روح الله روحانی، عضو انجمن کلمه در قم؛ مهدی ابوالقاسمی، عضو مؤسسة فرهنگی مشکات؛ بهادری، از شاعران مهاجر مقیم یزد؛ علی یعقوبی از شاعران پیشکسوت مهاجر ساکن تهران.

و در کنار اینها جمعی از شخصیتهای فرهنگی و اهل ادب و مطبوعات افغانستانی و ایرانی از مشهد هم حضور داشتند، همچون وحید جلیلی معاون فرهنگی و تفریحی شهردار مشهد، محمد صدیقیفر رئیس دفتر منطقهای خبرگزاری فارس در مشهد؛ سید محمدطاهر مدرسی، دکتر محمدنبی احمدی و محمدکاظم کاظمی از اعضای هیأت مؤسس شورای فرهنگی افغانستانیهای مقیم ایران؛ شاعران ایرانی، محمد باقر کلاهی اهری، محمدحسین جعفریان، صادق ایزدی گنابادی و اسماعیل بختیاری؛ شاعران و نویسندگان مهاجر مقیم مشهد، همچون آیت الله علوینژاد بلخی، ابوطالب مظفری، حسین حیدربیگی، سید اسحاق شجاعی، زهرا حسین زاده، سید حسین فاطمی، حسن حسینزاده، و جمعی دیگر؛ مسئولان محترم کنسولگری افغانستان در مشهد و نیز برخی از مسئولین مؤسسات فرهنگی مهاجرین ساکن مشهد.

مراسم با تلاوت قرآن مجید توسط سید جاوید حسینی و پخش سرود ملی ایران و افغانستان آغاز شد. سپس محمدکاظم کاظمی شاعر نام آشنای مهاجر و از اعضای هیئت مؤسس شورای فرهنگی افغانستانیهای مقیم ایران، به تشریح اوضاع ادبی و فرهنگی مهاجرین مقیم ایران پرداخت. وی اظهار داشت که مهاجرین مقیم ایران در سه دهه حضور وسیع خود در جمهوری اسلامی ایران، در حوزههای مختلف از جمله ادبیات فعالیت کردند که در این زمینه توانستند خوش بدرخشند و جا داشت که این فعالیت جامعه مهاجر که همراه با دشواریهای مهاجرت بود، از ثمراتی برخوردار شود. کاظمی افزود: در میان تشکلهای مهاجرین، گاهی برخی با هم هماهنگ نبودند و وفاق میان آنها کم بود و به همین دلیل کارها پراکنده و کم ثمر بود، تنگاهای اداری هم گریبانگیر این فعالیتها بود که اثر منفی بر فعالیت فرهنگی میگذاشت. در همین راستا برخی از فرهنگیهای افغانستانی به منظور وفاق فعالیتهای فرهنگی با هماهنگی نهادهای جمهوری اسلامی ایران، «شورای فرهنگی افغانستانیهای مقیم ایران» را شکل دادند تا این فعالیتها برد و انسجام و جامعیت بیشتری بیابد.

علی مدد رضوانی شاعر مهاجر مقیم تهران که مجری برنامه بود، به عنوان اولین شاعر «محمد باقر کلاهی اهری» شاعر ایرانی دعوت کرد تا شعر خود را قرائت کند و او شعری را که به مناسبت برگزاری همین جشنواره سروده بود قرائت کرد.

خوشا ترنم باد بهار و شعر دری

که هر یکی به کمالاند بهتر از دگری

در این محیط دلاویز و مهد شعر و هنر

خوشا حکایت بلبل و الحان سحری

پس از آن نیز شاعران مهمان و نیز شاعران و نویسندگان شرکت کننده در جشنواره به ارائة آثارشان پرداختند. محمدصادق دهقان شاعر افغانستانی از قم، شعری دربارة حکایت دلتنگی یک عابر خواند:

«خزان با من زاده است

آنگاه که پدرم

آیه های خونرنگ در گوشم میخواند... .»

سپس علی یعقوبی شعر خود را تقدیم کرد تا نوبت به مهدی ابوالقاسمی برسد:

دست مرا گرفت کسی در حنا گذاشت

تا حجلههای دربدری برد و جا گذاشت 

معمار روزگار سرم را به خشت زد 

هی خشت خشت خشت غمم را بنا گذاشت 

دکتر روح الله روحانی از قم شعر بعدی را تقدیم حاضران کرد.

سپس محمدحسین جعفریان شاعر و نویسنده صاحب نام ایرانی که که در میان مردم افغانستان چهرهای شناخته شده و محبوب است، به دعوت مجری در جایگاه قرار گرفت و شعری خواند:

بیا سعدی در اینجا کن طوافی

بر این مردان سر بر تن اضافی

تو با یک قافیه در عشق ماندی

دمشق آنک پر است از این قوافی

در ادامه ابوطالب مظفری دبیر نخستین جشنواره ادبی نوروز با ارائة گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت: ادبیات مهاجرت امروز به عنوان یک پدیده جدی مطرح است و امیدوارم که این جشنواره آغاز راهی برای بیشتر شناساندن و معرفیکردن ادبیات مهاجرت و مقاومت باشد... ادبیات و خاطره در پدیدآمدن آثار ادبی مهاجران بسیار موثر است. مهاجران با توجه به وقایع و مشکلاتی که پشتسر گذاشتهاند انبانی از خاطرات دارند که با استفاده از این خاطرات میتوانند دست به کارهای بزرگی در ادبیات بزنند.

بعد از گزارش دبیر جشنواره، مجری ریحانه بیانی (مهمان مهاجر قمی) را دعوت کرد تا اولین داستان نویسی باشد که پشت تریبون قرار می گیرد:

«می ترسم اگر بخوابم، آن ها بیایند به خوابم. مامان گفت: تو چرا امشب نمی خوابی؟ ساعت از نه گذشته. من هم آمدم توی رخت خوابم دراز کشیدم و چشم هایم را بستم. هر شب ساعت نه خوابم می آمد. پس چرا امشب... شاید مامان کلک زده. من که ساعت بلد نیستم. تازه اگر هم بلد باشم، اتاق من که ساعت ندارد. فقط ساعت مچی صورتی ام توی کشوی کمد است. عکس باربی روی صفحه اش خراب شده. من که خرابش نکردم. خودش شد. آن روزی که داشتیم با نرگس آب بازی می کردیم ...»

بعد از شنیدن داستان «خوابم نمی برد» که فضا را تغییر داده و داستانی کرد، باز هم نوبت به شاعران رسید و امان میرزایی خواند:

صدای خاموش چرخ خیاطی

آوازهای غمگین مادرم بود

در بساط پدر

شلوار کردیهایش

میتوانست مرا به مدرسه بفرستد

جواب صاحبخانه را بدهد

و دارو بخرد

مرضیه خواهرم

که مریضیاش را هیچکس نمیفهمد

و حتی در حرم شفایش نمیدهند

مثل سوزن چرخ خیاطی

یکریز سرفه میکند

بعد تکتم حسینی از قم پشت تریبون قرار گرفت:

نشسته برف پیری روی مویت، دلم میخواست تا باران بگیرد

تنت از خستگی خرد و خمیر است، بیا تا خانه بوی نان بگیرد

بهاران از تو تصویری ندارد، پدر، پاییز تقصیری ندارد

نمیخواهم که در این فصل غربت دل پرمهرت از آبان بگیرد

و علی جعفری از شاعران مهاجر مشهد:

قبل از این که همآغوش شوی

گلویت را میفشارد

آرام میآید به بسترم

آنچنان که بیبی را با خود برد

و از آژیر آمبولانس نترسید

و از بغض عمو ابراهیم

هاجر حسینی از تهران داستان نویس بعدی بود که داستان «کارت صد آفرین» را تقدیم حاضران کرد:

«دست کوچکی، شانه های عباس را تکان داد و رشته ی افکارش پاره شد. عباس ایستاد و کیسه اش را روی شانه انداخت. به علی‏ اصغر که یونیفرم مدرسه به تن داشت و کوله پشتی‏ای روی دوشش بود، نگاهی کرد. لبخندی زد و دست برد توی جیب شلوارش، از میان جیب جرم گرفته‏اش کارتی را درآورد. آن را به علی‏ اصغر داد و گفت:«بگیر داداش، این کارت صدآفرین واسه توعه، باید مهندس بشی!»

و داستان «صدای لباس مادر» که توسط زهرا نوری از کاشان خوانده شد:

«تا به خانه رسیدیم، خود را گوشه ای انداخت. با پشت دست ها ، چشم هایش را پوشاند.می دانستم به فیلم هندی که دیدیم فکر می کند. آرام زیر لب گفت: تو هم دراز بکش پسر. من هم کمی آن طرف تر دراز کشیدم. پاهایم را مثل پاهای پدر روی هم ماندم. چشمم به انگشت های کوتاه وناخن های گردش افتاد. انگار دورشان را چرک های سیاه قاب گرفته است. حس می کردم بند بینیاش زیر سنگینی دستهایش در حال شکستن است. روی موهایش لایه ای از گردوخاک نشسته، اما رنگ موهایش همان طور بود، همیشه. از فیلمی که در سینما دیدیم خیلی خوشش آمده بود. در راه از زن های فیلم می گفت، از لباس پوشیدنشان، از رقص وکالاهایشان.»

صادق ایزدی گنابادی از دیگر شاعران ایرانی بود که در این جشنواره شعری قرائت کرد. او نیز همچون جعفریان در میان جامعه شعرای مهاجر محبوب است و برای حضور در این برنامه راه درازی را پیموده بود. وی در سخنان خود اظهار داشت که «سرزمین افغانستان برای من حکم نیستان را دارد.» شعر زیبای او در وصف یک افغانستانی مهاجر با تشویق ویژه حضار همراه شد.

شاعر بعدی زهرا حسین زاده بود که شعری در حال وهوای مهاجرت خواند: 

«بیست سال است که به دامان شما چنگ زده 

در دو راهی جهان دخترک جنگ زده

 بیست سال است به دنبال خودم میگردم

 آی همسایه! نفسم زنگ زده

آیت الله «سید حیدر علوی نژاد» از عالمان و شاعران پیشکسوت مهاجر نیز در این مراسم حضور داشت که شعری را تقدیم حضار کرد.

شاعران بعدی حسن حسین زاده، رعنا حیدری، سید عارف حسینی، رحیمه میرزایی و فاطمه سجادی بودند که به ترتیب آثار خود را ارائه کردند.

آنگاه نوبت به حسین رهیاب دبیر بخش داستان جشنواره رسید تا بیانیة هیئت داوران را بخواند. در این بیانیه داوران نخستین جشنواره ادبی نوروز با دشوار خواندن کار داوری، حضور پررنگ نسل جوان را در جشنواره جای شگفتی و امیدواری و این سرمایه جوان را برای جامعه مهاجرت نقطه قوت و اتکاء دانستند: «در نگاه کلی آثار رسیده به داوری امیدوار کننده بود. از این رو که ما با نسل متفاوت و جوان روبرو شدیم. این نکته خصوصاً در قالب داستان چشمگیرتر بود. بسیاری از داستان نویسان  در عِداد کسانی بودند که در سالهای اخیر دست به قلم بردهاند و این مایة بسی امیدواری است... ادبیات ما اعم از شعر و قصه می رود که از تک قطبی بودن جنسیتی بدر آید. در آثار رسیده به این جشنواره مقامهای برتر داستان را کلاً خانمها به خود اختصاص دادهاند و در شعر نیز حضور چشمیگری داشتند.»

و در نهایت برنامه به قسمت خوش و جذاب خودش رسید تا اسامی برندگان مشخص شود. مجری برنامه با دعوت از جمعی از بزرگان حاضر در جلسه، اسامی برندگان را به این صورت اعلام کرد:

در بخش داستان: 

مقام اول: ریحانه بیانی از قم

مقام دوم: هاجر حسینی از تهران

مقام سوم: زهرا نوری از کاشان

در این بخش، از سمیه کابلی از قم، صدیقه کاظمی از مشهد و زهرا زمانی از تهران تقدیر شد.

در بخش شعر:

مقام اول: امانالله میرزایی از مشهد

مقام دوم: تکتم حسینی از قم

مقام سوم: علی جعفری از مشهد

در این بخش از حسین فصیحی از قم، رعنا حیدری از مشهد و علیمدد رضوانی از تهران تقدیر شد.

در انتهایی ترین قسمت برنامه، دبیرخانة جشنواره با تقدیم لوح یادبود از مهمانان مهاجر که از شهرهای دیگر در جشنواره حضور یافته بودند، تقدیر کرد. 

حدود ساعت هشت شب بود که روز به یادماندنی فرهنگسرای انقلاب با عکس دسته جمعی مهمانان به پایان رسید و بوستان ارم پر از خنده و احوالپرسی شاعران و هنرمندان شد که لحظه به لحظه ثبت دوربین های عکاسی می شد تا به عنوان یادگاری در این گنبد دوار بماند.

در حاشیه

آنچه در این جشنواره بیش از هر چیز قابل مشاهده بود، حضور گسترده و مشتاقانة طیف های مختلف مهاجرین در سالن بود، به گونهای که ظرفیت سالن در ابتدای مراسم تکمیل شد و برگزارکنندگان در فضاهای خالی صندلی اضافی گذاشتند. با وجود این، تعدادی ایستاده نظاره گر این جشنواره بودند.

نکتة جالب دیگر، نقش و حضور پررنگ زنان در هر دو بخش جشنواره بود که یک اتفاق نادر به شمار میرود. همه برندگان و تقدیرشوندگان بخش داستان از بانوان بودند و در بین شاعران برتر نیز حضور آنان محسوس بود.

علاوه بر این، حضور جدی نسل جوان و پویا از شاعران و نویسندگان افغانستان به خوبی احساس میشد. اینان اکنون در کنار چهره های نام آشنای نسلهای پیش ادبیات مهاجر افغانستان قد علم کردهاند و تصویری تازه از این ادبیات را نشان میدهند. این که همه برندگان جشنواره از جوانان بودند، نشان میدهد که ادبیات افغانستان در محیط هجرت، همچنان زنده و پویاست و در آیند میتوان بالندگی یک نسل تازه نفس از شاعران و داستان نویسان این کشور را انتظار داشت.

و نکتة پایانی، انس و الفتی است که بین اهالی ادب دو کشور در این جشنواره مشهود بود. جمع قابل توجهی از اهل ادب ایران در این برنامه حضور داشتند و پس از جشنواره هم مطبوعات محلی و رسانه ها، در انعکاس آن به خوبی کوشیدند.

همکاری نهادهای فرهنگی ایران، به ویژه سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد هم قابل توجه بود و اگر این همکاریها نبود، مسلماً برگزاری این جشواره تحقق نمییافت. اینها نشان میدهد که ارتباط میان جامعة فرهنگی مهاجر و میزبان روز به روز محکمتر میشود و این فرداهای روشنی را برای جامعة مهاجر نوید میدهد.

مشهد، فروردین 1394

 

 

 

   دولت وحدت ملی افغانستان در حالی آغاز به کار کرد که مشکلات مختلفی فرارو دارد. امنیت، اقتصاد، آموزش همگانی، بیکاری، سیاست خارجی، بحران های فرهنگی و ... هر کدام کمبودهای دارد که عزم ملی و کار شبانه روزی می طلبد. با توجه به نام این دولت امیدواریم وحدت و انسجام لازم در بین همه گروهها و طیف های مختلف جامعه در جهت مشکلات واقعی مردم افغانستان به وجود آید. 

موضوع مهاجرت افغانها و مشکلات مهاجرین از چالش های لاینحل دوره های سیاسی اخیر ما بوده است. مهاجرین خسته از آوارگی، انتظار دارند پس از سپری شدن بیش از یک دهه از استقرار حکومت مرکزی، زمان آن فراسیده که دولت محترم به مسایل و مشکلات قریب به هفت میلیون از اتباع خود، توجه جدی نشان دهد. توجه جدی، نگاه صرفا چالشی به مهاجرین نیست. فرصت های که مهاجرین برای جامعه افغانستان داشته و دارد نیز باید مورد توجه دولتمردان ما باشد. 

مهاجرین با وجود تحمل رنج و مشقت در سالهای متمادی، همچنان مصدر خدمات فراوانی برای افغانستان است. وجود نخبگان، تحصیل کردگان، متخصصین و هنرمندان مهاجر حاضر در صحنه های مختلف سازندگی افغانستان نشان از تلاش و کوشش آنان در دیار غربت دارد.

موضوع مهاجرین از چند جنبه حائز اهمیت است و باید از اولویت های دولت وحدت ملی باشد.

اول، گستردگی این پدیده است. آمارها حکایت از حدود هفت میلیون مهاجر افغانستانی در دیگر کشورها و عمدتا ایران و افغانستان دارد. این جمعیت در حال حاضر با مشکلات و نارسایهای دست به گریبان هستند که دولت افغانستان نسبت به آنان مسئول است. 

دوم پتانسیل های که در بین مهاجرین وجود دارد. علی رغم محدودیتهای که در کشورهای میزبان وجود داشته مهاجرین توانسته اند در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و حتی اقتصادی رشد قابل ملاحضه ای نمایند. همانطور که در روند چندین سال گذشته مهاجرین خدمات خوبی در زمینه های مختلف برای جامعه داخل افغانستان داشته است. استراتژی و برنامه ریزی درست دولت وحدت ملی برای بهره مندی از توانمندیهای مهاجرین ضروری به نظر می رسد.

سوم هر چه دوره مهاجرت طولانی تر شود این مساله پیچیده تر خواهد شد. بلاتکلیفی مهاجرین در یک دوره طولانی و به وجود آمدن نسل دوم و سوم مهاجرین بحران جدیدی در بین آنان به وجود آورده به نام بحران هویت. بالندگی آنان در فرهنگ جامعه میزبان و دور افتادن از وطن و فرهنگ خود، جوانان افغانستانی را دچار نوعی سردرگمی فرهنگی و بی هویتی فرهنگی نموده است. عدم  شناخت درست از سرزمین مادری وفرهنگ غنی آن در نسل های بعدی مهاجرین، مسئله برگشت آنان را پیچیده تر می کند. از طرفی نوعی عدم تعلق و بیگانگی با فرهنگ خودی را ممکن است در آنان ایجاد نماید.

انتظار می رود در دولت جدید، عزم ملی برای حل مشکلات مهاجرین به وجود آید. اهتمام و توجه جدی مسولان حکومتی افغانستان به این موضوع، قطعا نتایج مثبتی بر جامعه افغانستان خواهد داشت و به وحدت و انسجام ملی ما کمک خواهد کرد.

انتظار می رود با انتخاب آقای عالمی بلخی به عنوان وزیر مهاجرین که خود درد و مشکلات این جامعه را از نزدیک لمس کرده است. نگرشی نو در این وزارت خانه در جهت ایجاد شرایط بهتری برای جامعه مهاجرین باشد.

 

رژیم های عربی به سرکردگی عربستان سعودی نیز از حصول این توافق، نگران و عصبانی اند؛ درست به همان دلیلی که رژیم اسراییل، نگران و عصبانی است.

بعد از مذاکرات نفس‌گیر و طولانی در لوزان سوئیس، ایران و شش قدرت جهانی توانستند با انتشار بیانیه‌ای مشترک "چارچوب" توافق نهایی را مشخص سازند.

براساس این بیانیه، ایران ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را کاهش می‌دهد و در قبال این کار، تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در چند مرحله‌ برداشته می‌شوند.

باراک اوباما؛ رئیس جمهوری امریکا با استقبال از این بیانیه گفت: "تفاهمی تاریخی" با ایران به دست آمده است.

بر اساس این سند، چارچوب توافق با ایران شامل این موارد است:

• ایران از میزان سانتریفیوژهای فعال در غنی سازی اورانیوم می‌کاهد و ذخیره اورانیوم غنی شده خود را کاهش می‌دهد.

• سانتریفیوژهایی که دیگر فعال نیستند زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انبار خواهند رفت.

• همه تاسیسات اتمی ایران به شکل مرتب زیر نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرند.

• ایران نیروگاه آب سنگین اراک را بازطراحی می‌کند تا دیگر پلوتونیوم در سطح تسلیحات اتمی در این محل تولید نشود.

• تحریم‌های امریکا و اروپا علیه برنامه اتمی ایران در چند مرحله لغو می‌شوند؛ اما در صورتی که ایران تعهداتش را نقض کند این تحریم‌ها مجددا برقرار خواهند شد.

تفاهم لوزان پس از چندین مرحله مذکرات فشرده میان ایران و قدرت های جهانی به دست آمد. به گفته شماری از تحلیلگران، این توافق را به می توان به «جشن نامزدی» ایران و قدرت های جهانی تعبیر کرد و هنوز تا برپایی «عروسی» و تامین اقدامات و نیازهای مقدماتی آن باید بیشتر صبر کرد.

با این حال، دستیابی به این توافق، به بلاتکلیفی در پرونده هسته ای ایران پایان داد و بر حدس و گمان های به شدت رنگارنگی که در خصوص آینده مذاکرات اتمی میان ایران و قدرت های جهانی مطرح می شد نیز نقطه پایان گذاشت.

دستاورد این بیانیه مقدماتی برای تهران این است که این کشور، همچنان یک قدرت در اختیار دارنده تکنولوژی هسته ای باقی می ماند و جهان نیز این حق را برای جمهوری اسلامی به رسمیت می شناسد. 

نکته دوم این بیانیه، لغو - و نه تعلیق- تحریم های بین المللی علیه مردم ایران است؛ چیزی که جزو اهداف اولیه و اساسی مقامات ایران از روند دیپلماتیک جاری بوده است.

به همین دلیل، با بازگشت هیات مذاکره کننده هسته ای به تهران، شور و شادی نیز به خیابان های پایتخت و دیگر شهرهای ایران بازگشت و خیلی از مردم، پایمردی، تلاش و مقاومت مذاکره کنندگان ایرانی را تحسین کردند.

بنیادهای توافقی که برپایه این بیانیه به دست خواهد آمد نیز از نظر حقوقی بسیار مستحکم خواهد بود؛ زیرا با رأی تایید همه اعضای شورای امنیت در قالب قطعنامه ای مبتنی بر فصل هفتم منشور سازمان ملل، مشروعیت الزام آور حقوقی در سطح بین المللی پیدا خواهد کرد و دست نهادهای مخالفی مانند اسراییل، کنگره امریکا و اعراب مخالف ایران را برای خراب کردن این روند را برای همیشه خواهد بست.

بازنده این توافق، بدون تردید در قدم اول، رژيم اسراییل و اعراب خاورمیانه اند و در قدم دوم، تندروهای مخالف در هردو سوی این تعامل.

این توافق، گامی بزرگ، برای توسعه صلح و ثبات در منطقه است و همانگونه که در واکنش رییس پولیس دوبی هم آمده است، به صورت بالقوه، منطقه خاورمیانه را از وقوع جنگی بزرگ میان ایران و امریکا، نجات داده است.

اما رژیم هایی مانند اسراییل از این توافق عصبانی اند؛ زیرا برای آنها این یک شکست سنگین است؛ چون از توسعه آتش درگیری های جاری در عراق و سوریه و یمن و... که به نیابت از اسراییل و... علیه ایران انجام می شود، مانع می شود و راه مردم ایران را برای رسیدن به حقوق انسانی برابر با دیگر همنوعان شان در جهان باز می کند.

رژیم های عربی به سرکردگی عربستان سعودی نیز از حصول این توافق، نگران و عصبانی اند؛ درست به همان دلیلی که رژیم اسراییل، نگران و عصبانی است.

این کشورها، در ائتلافی عجیب، در این بازی استراتژیک که اکنون بازنده آن شده اند، در کنار اسراییل ایستاده اند.

به هر حال، بیانیه لوزان، بار دیگر، برگ برنده را در اختیار دیپلمات های ایرانی قرار داد که با درایت، تدبیر و آینده نگری هوشمندانه، توانستند به بیش از ده سال تهدید علیه کشور و مردم شان، پایان دهند و با حفط حقوق هسته ای، کشورشان را در مسیر اقتدار و امنیت بیشتر، رهنمون شدند.

نتیجه این مذاکرات، غلبه تدبیر بر تهدید بود و پختگی، کارآزمودگی و هوشمندی دیپلماسی و دیپلمات های ایرانی و نیز سیاست قاطع رهبران ایران را در یک آوردگاه استراتژیک جهانی به نمایش گذاشت.

محمدرضا امینی- خبرگزاری جمهور

 

به اطلاع اتباع افغانستانی دارنده کارتهای آمایش 9 می رساند اعتبار این کارتها تا 1393/12/29 تمدید گردیده است و نیازی به مراجعه حضوری به اداره کل اتباع نمی باشد. ضمنا کارتهای اشتغال دارندگان آمایش9 از تاریخ 1393/10/15 تا 1393/12/29 در دفاتر کفالت تمدید می گردد.

روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی

شناخت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(سلام الله عليها)

حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(سلام الله علیها)یگانه دخت گرانمایه حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) متولد از بهترین همسرش خديجه كبرى(سلام الله علیها) مى باشد.

تولّدش در روز جمعه بيستم جمادى الثانى، سال دوم و يا پنجم بعثت بوده است.

شخصیت حضرت زهرا(سلام الله عليها)

بدون ترديد، در ميان زنان و بانوان اسلامى حضرت فاطمه (سلام الله علیها) محبوب ترين چهره دينى، علمى، سیاسی، ادبى، تقوايى و اخلاقى در ميان مسلمانان و ديگر مردم جهان به شمار مى رود.

آن حـضـرت بـعد از پدر بزرگوار خود، چهل و پنج روز یا هفتاد وپنج روز و یا نود و پنج روز در دنيا بوده است و سپس به شهادت رسید.

معرفی حضرت صدیقه طاهره فاطمه(سلام الله عليها) از زبان پیامبرخدا 

گرچه در زبان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) از فاطمه زهرا به صفت های شایسته بسیاری تمجید به میان آمده است ولی اهمیت همه به پایه این صفت که در كتاب«مقاتل الطالبین» و «كشف الغمه» آمده است نمی رسد و آن این است كه پیامبر خدا به زهرا «ام‏ ابیها» مادر پدرش (مادر من) خطاب نموده و از كنیه‏ های حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) این صفت را قرار دادند که در توضیح علت مکنی قرار دادن این کنیه می توان احتمالاتی را بیان كرد:

۱- انتخاب این كنیه ممكن است به جهت محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش می گوید: مادرم، و نسبت به پسرش می گوید: بابایم، یعنی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) جهت اظهار محبت به دخترش فرمود: تو مادر بابایت هستی 

۲ - شاید این انتخاب به این جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرش رفتار مادرانه داشت و پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نیز بسیار به دخترش علاقه مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر.

پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) دست فاطمه (سلام الله علیها) را می بوسید. هر گاه به سفر می رفت آخرین كسی كه با او خدا حافظی می كرد ، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بود و در بازگشت از سفر نخست از او دیدار می كرد. حضرت زهرا (سلام الله علیها) مانند مادری دلسوز رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) را در آغوش می گرفت، از او نگهداری می كرد، زخم هایش را مرهم می گذاشت رنج ها و دردهایش را كاهش می داد. این گونه ابراز عواطف دو سویه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است.

۳ – انتخاب این کنیه ممكن است به آن جهت باشد كه چون خداوند زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) را به كنیة "ام المؤمنین" گرامی داشت، به ذهن خطور كند كه آنان مهم ترین زنان روی زمین هستند، حتی از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بالاترند، از این جهت حضرت رسول او را به "ام ابیها" خطاب كرد تا از این وسوسه ها و خطورات ذهنی جلوگیری كند؛ یعنی ای زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) اگر شما به منزلة مادران مؤمنان هستید، حضرت فاطمه به منزلة مادر پیامبر است. 

4- انچه اهمیت بیشتر در فهم این کنیه دارد این است که علامه راغب میگوید: برای هر چیزی که اصل و پایه برای وجود چیز دیگر یا تربیت و اصلاح یا مبداء چیز دیگر باشد ام می گویند.  و مادر هر چیزی اصل و اساس او است.

ممكن است مقصود پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آن است كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت است، و بدون درک او درک پیامبر غیرممکن، چنان كه در كتاب«معاني الاخبار» مرحوم صدوق آمده است: "از امام محمد باقر(علیه السلام) از آیه،«كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها» سؤال شد: حضرت در جواب فرمودند:

درخت پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) ساقه اش علی و شاخه اش فاطمه، میوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شیعیان حضرت می باشند" . اگر شاخه درخت نباشد، میوه دهی و طراوت درخت از دست می رود. پس حضرت زهرا (سلام الله علیها) اگر نبود، درخت اسلام میوه، سرسبزی و نشاط خود را از دست می داد.

سیره فاطمه: 

گرچه زهرای اطهر(سلام الله علیها) خود فرشته زمینی، با ملکات فرشتگان آسمانی بود چنانکه أَسْمَاءِ بِنْتِ عُمَيْسف میگوید: پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)فرمود: «إِنَّ فَاطِمَةَ خُلِقَتْ حُورِيَّةً فِي صُورَةٍ إِنْسِيَّة»  فاطمه فرشته ای است که به صورت انسان خلقت شد است و لذا تمام اعمالش نیکو و فرشته گونه است، به گونه ای که چشیدن از شهد گوارای درخت تنومند اسلام محمدی در گروه بهره مندی از میوه های شیرین این میوه است که در شاخه های پر میوه این درخت نهفته است و آن جز در سایه سار بهره مندی از سیره، تربیت، اخلاق و فرهنگ فاطمی میسر نخواهد شد ولی چون این مقام را در خور بیان همه سیره و روش فاطمه نیست ولی قوام اسلام بستگی به پیروی از سیره فاطمه دارد، در خور این نوشتار به آن اشاره می شود.

به این جهت ائمه دین تمام رفتار، گفتار و کردار شان بهره مند از سیره فاطمی است که حضرت امام زمان(عج) خود یکی از این بهره وران سیره مادرش فاطمه است.

در کتاب غیبت شیخ طوسی در توقیع ناحیه مقدسه امام زمان(عج) می فرماید: «و في ابنة رسول‏ اللّه(صلی الله علیه وآله وسلم) لي اسوة حسنة»،  دختر رسول خدا(فاطمه(سلام الله علیها)) برای من الگوی نیکویی است. و این خود به آن جهت است که به دستور قرآن، پیامبر الگو، و اساس داشته های پیامبر در سیره فاطمه تبلور یافته، پس اساس دین پیروی از سیره فاطمه است که درچند جهت لازم است به اختصار به آن اشاره شود:

1.به غیر خود اندیشیدن و دیگران را بر خود مقدم نمودن

روش فاطمه در برخورد های شخصی و اجتماعی مقدم داشتن دیگران بر خود بود. چنانکه فرزندش امام حسن(علیه السلام) می گوید: مادرم فاطمه را در شب جمعه دیدم در محراب عبادتش تا صبح در حال رکوع و سجده بود و می شنیدم که برای مؤمنین و زنان مؤمنه دعا می کرد و آنها را اسم می برد و از خودش هیچ نمی گفت. عرض کردم چرا آنگونه که برای دیگران دعا می کنی، برای خودت دعا نمی کنی؟

« فَقَالَتْ يَا بُنَيَّ الْجَارَ ثُمَ‏ الدَّار»  فرمودند عزیزم: اول همسایگان و سپس اهل خانه.

این فقره تاریخی نمایانگر روح بلند همت تقدیم دیگران، بر خاسته های شخصی و خودی گری است که شایسته است در پیروی از سیره فاطمی در اجتماع مسلمین مورد توجه قرار داده شود.

2.راستی و صداقت در گفتارو کردار

تمام زندگی فاطمه(سلام الله علیها) را راستی، درستی، صداقت و پاکی تشکیل داده است، به گونه که ام المؤمنین عایشه می گوید: "مَا رَأَيْتُ أَصْدَقَ مِنْهَا إِلَّا أَبَاهَا" من راستگو تر از فاطمه غیر از پدرش را ندیدم.

این راستی و درستی تمامی زندگی فاطمه را به خود اختصاص داده بود که در تمام ابعاد ، شخصی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی از آن نگذشت به گونه ای که ابن عباس میگوید:

در دفاع از حقانیت ولایت حتی در زمان مریضیش دم فرو نبست و زمانی که زنان مهاجر برای عیادتش از او پرسیدن چگونه صبح کردی لب به اعتراض گشود و گفت:ِ«أَصْبَحْتُ وَ اللَّهِ عَائِفَةً لِدُنْيَاكُنَ‏، قَالِيَةً لِرِجَالِكُنِّ» ، یعنی طوری صبح کردم که به خدا سوگند نسبت به دنیای شما خیلی بی میل و نسبت به مردان شما بسیار غضبناکم؛ پس شروع کرد به کالبد شکافی جریان انحراف و پیش بینی نتایج شومی که در پی آن برای جامعه اسلامی پیش خواهد آمد که نتیجه آن در زمان کنونی بیشتر از هر زمان دیگر در قالب گروه های تکفیری در میان کشور های دنیا ظاهر گردیده است.

3. پرهیز گاری:

پرهیزگاری از منظر حضرت زهرا(سلام الله علیها) تنها نیاز، خواسته، ملجأ و مأوی است و به این جهت است که خداوند از دوستان او راضی و از دشمنان او تبری جسته است چنانکه پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا»  خدا به غضی وخشم فاطمه خشمناک شده واز رضایت فاطمه راضی می شود 

لذا از منظر سیره فاطمه(سلام الله علیها) نزدیک ترین حالات زن به خداوند متعال هنگامی است که خودرا در منظر الهی دیده و از دید نا محرمان دور نماید و در منزل خود به تربیت فرزند، خانه داری، و پذیرایی از همسر بپردازد.

پاداش محبت فاطمه(سلام الله علیها)

در برابر دوستی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اجری فراخور و بهتر از بهشت نخواهد بود«فَلَا يَلْقَوْنَ مُحِبّاً لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ مَحْضاً إِلَّا أَعْطَوْهُ رِقّاً فِيهِ بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ». 

امیدوارم خداوند متعال به برکت محبت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) همه دوستانش را در دنیا و آخرت اجر دوستی کرامت داشته و همگان را با آن حضرت محشور نماید.

  پاسپورت(گذرنامه)سند رسمی دولتی است که طبق احکام قانون از طرف نهادهای با صلاحیت در داخل و در خارج از کـشور توسـط نمایندگی های سـیاسی و قونسلی به منظور مسافرت اتباع به خارج صادر می گردد.

درخواست پاسپورت:

پاسپورت برای مهاجرین افغان در ایران در عوض ارائه مدرک اقامتی قانونی و معتبر(کارت آمایش) صادر می گردد. چنانچه شخصی به هر علت کارت آمایش معتبر نداشته باشد، جهت صدور پاسپورت ارائه تذکره(شناسنامه) افغانی ممهور

به مهر وزارت امور خارجه ج.ا. افغانستان در کابل یانمایندگی های آن در سایر ولایات حتمی است.

اسناد و مدارک لازم جهت صدور پاسپورت:

۱-حضور شخص متقاضی.

۲-ارائه اصل و کاپی اسناد هویتی معتبر.

۳-سه قطعه عکس ۳*۴ رنگی جدید.

۴-تکمیل فورمه ها(فورمه صدور پاسپورت و استشهادیه).

تذکر: دقت متقاضی در تکمیل نمودن صحیح فورمه ها و درج کامل اطلاعات سبب کاهش وقت و تسریع در روند صدور پاسپورت و نیز جلوگیری از اشتباهات و عواقب بعدی می گردد. سفارت در قبال درج اطلاعات نادرست از سوی متقاضی مسئولیت نمی پذیرد.

۵-حضور دو نفر شاهد با اهلیت و دارای پاسپورت اقامت دار همراه با اصل و کاپی مدارک و نیز یک قطعه عکس رنگی جدید از هر نفر.

نکته: چنانچه متقاضی در ایران به دنیا آمده باشد، ارائه یک کاپی از برگه گواهی ولادت یا کارت واکسن دال بر تأیید ولادت شخص در ایران لازم پنداشته می شود.

مدت اعتبار پاسپورت از یک تا پنج سال در نظر گرفته شده و تعرفه آن به این شرح می باشد:

یک ساله ۲۰ یورو

دو ساله ۳۷ یورو

سه ساله ۵۴ یورو

چهار ساله ۷۱ یورو

پنج ساله ۸۸ یورو

صدور گواهی، یادداشت و سایر خدمات قونسلی: (۸) یورو.

تمديد

تعداد کثیری از دارندگان گذرنامه های  طرح ساماندهی با توجه به تمدید اقامت اتباعی که در  این طرح شرکت کرده بودند توسط دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، در روزهای اخیر به سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران مراجعه می نمایند.

پاسخگویی به مراجعین محترم در شرایط عادی هم به دلیل کمبود جا و پرسونل به سختی انجام میشد و در شرایط کنونی که تعداد مراجعین به چند هزار نفر در روز، جز با همکاری خود مراجعین محترم این مهم امکان پذیر نمی باشد.

با این حال سفارت به منظور تسهیل در این مورد، به تشکیل کارگروهای تخصصی و برنامه ریزی جامع اقدام نموده است.

افزایش تعداد کارمندان بخش قونسلی، اضافه کردن ساعات اداری، تبدیل مبلغ تمدید از یورو به ریال، امکان پرداخت در کلیه شعب بانک ملی و صادرات، حذف فورم های معمول از جمله اموری می باشد که تاکنون انجام گرفته است.

رایزنیهای با مقامات محترم جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته تا در زمینه اعزام هیات به استانهایی که افغانها در آن بیشتر هستند(مانند اصفهان، شیراز و ...) و انتقال بخشی از امور مراجعین تهران به اردوگاه های اطراف برای سهل الوصول تر شدن دسترسی مردم برای تمدید گذرنامه های شان، هماهنگی لازم صورت گرفته که انشالله به زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

به هر حال سفارت افغانستان از مردم عزیز و مراجعین محترم درخواست دارد با حفظ نظم و آرامش خود با کارمندان و خدمتگزاران خود همکاری نمایند همچنین با ارایه مدارک لازم و مرتب شده به سرعت  انجام امور بیفزایند تا انشالله همه در یک مدت زمان منطقی و مناسب بتوانند پاسپورتهای خود را تمدید نمایند .

نکته:

1. لطفا هموطنان عزیز ساکن استان های اصفهان، قم، فارس(شیراز)، البرز، قزوین، مرکزی و بوشهر برای تمدید پاسپورتهایشان به سفارت در تهران مراجعه نفرمایند، هیات های قونسلی از سفارت جهت تمدید پاسپورت از اول(حوت) اسفند ماه در این استانها مستقر خواهند شد. 

2. برای ارایه خدمات به هموطنان عزیز ساکن استان های یزد وکرمان هیات های قونسلی از سر قنسولگری  زاهدان در این استانها مستقر خواهند شد.

3. هموطنان عزیز ساکن استانهای خراسان رضوی، خراسان شمال، خراسان جنوبی وگلستان به سر قنسولگری در مشهد مراجعه نمایند.

4. سفارت پنجشنبه ها و جمعه ها به دلیل انجام امور ثبت دفتری اسناد، از پذیرش مراجعین معذور می باشد.

 

مدارک مورد نیاز جهت تمدید پاسپورت:

ا. اصل پاسپورت

2.کپی  فقط صفحات عکسدار پاسپورت

3. دو قطعه عکس فقط دارنده پاسپورت(سرپرست خانوار)

4. تکمیل فورم امضاء شده متصدی مربوطه هر غرفه

5. واریز مبلغ یکصد وچهل و هفت هزار تومان به شماره حساب0108475063002 بانک ملی، قابل واریز در همه شعب به نام سفارت افغانستان و یا واریز مبلغ فوق به شماره حساب0102029999002 بانک صادرات به نام سفارت افغانستان

اقامت شاملين طرح ساماندهي

 بعد از تلاشها و رایزنیها گسترده سفارت و وزارت عودت و مهاجرین جمهوری اسلامی افغانستان در ارتباط با تمدید مدت اقامت اتباع افغانستان که شامل طرح ساماندهی هستند و به دنبال سفر هیئت عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران به کابل به ریاست محترم جناب آقای عبدالهی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، مسئولین اداره اتباع و مهاجرین جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با تمدید اقامت این گروه از مهاجرین اعلام نمودند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، جناب دکتر عزیز کاظمی مدیر کل محترم امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در نشست مطبوعاتی طرح تمدید روادید اتباع افغان به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت:در حال حاضر840 هزار تبعه افغانی پناهنده در ایران داریم به علاوه450 هزارنفر  که دارای پاسپورت هستند و به صورت قانونی در کشور حضور دارند .

وی افزود: افراد مجاز به 2 دسته تقسیم می شوند که در 2 قالب خانوار و مجردین را تشکیل می دهند .

بر طبق قانون ج.ا.ا تا تاریخ 15/6/92 گروه خانواری، اقامتشان در ایران تمام شده و باید پناهندگان به کشورشان باز می گشتند، اما با مذاکرات مسئولین ذیربط و بنا به دستور مقام عالی وزارت فرصت دوباره ای به این اتباع داده شد .

وی در ادامه گفت:168 دفتر کفالت وجود دارد که اتباع افغانی می توانند با مراجعه به این دفاتر کارهای اداری خود را انجام دهند.

وی افزود:سامانه ای در این خصوص تهیه شده که باید به این سایت به آدرس http://www.samandehi-nobat.ir مراجعه کرده و نوبت بگیرند تا به دفاتر کفالت معرفی شوند.

 

کلیه حقوق متعلق است به رسانه افغانستان ما
دیزاین شده در سما